Program kółka geograficznego " Świat wokół nas" dla uczniów klas I-III gimnazjum.
Program skorelowany jest z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego z dnia 15 lutego 1999r.
Wstęp
Główna tematyka opracowanego przeze mnie programu kółka geograficznego "ŚWIAT WOKÓŁ NAS" koncentruje się na problematyce doskonalenia umiejętności, częściowo już poznanych podczas zajęć z geografii. Uczniowie mają poszerzyć i pogłębić swoją wiedzę o świecie, ze szczególnym uwzględnieniem regionu w którym mieszkają, oraz utrwalić wiadomości i umiejętności już wcześniej nabyte.
Zajęcia w wymiarze 1 godziny lekcyjnej odbywają się raz w tygodniu po lekcjach. Program skierowany jest dla uczniów klas I - III gimnazjum zainteresowanych geografią.
Program kółka geograficznego - "ŚWIAT WOKÓŁ NAS":
1. Cele edukacyjne 2. Szczegółowe cele edukacyjne 3. Materiał edukacyjny 4. Procedury osiągania celów 5. Osiągnięcia 6. Pomiar osiągnięć 7. Ewaluacja 8. Bibliografia
1. Cele edukacyjne:
- budzenie zainteresowania szeroko rozumianą przestrzenią geograficzną w tym własnym regionem, - kształtowanie wśród uczniów:
a) poszanowania innych narodów, wartości, b) poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko,
- uświadomienie wartości, jaką jest własny region,
2. Szczegółowe cele edukacyjne:
- budzenie zainteresowania bogactwem krajobrazów świata, Polski, własnego regionu, - kształtowanie potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy, - budzenie szacunku dla dziedzictwa kulturowego w świecie, Polsce oraz we własnym regionie, - ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej, - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko życia, - przygotowanie do świadomego uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności, - kształtowanie dociekliwości, refleksyjności i zdrowego krytycyzmu w formowaniu indywidualnego poglądu na świat, - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,
3. Materiał edukacyjny
- interakcja Ziemia – człowiek, - współczesne przemiany społeczno – polityczne w świecie, w Polsce a ich wpływ na sytuację regionu w którym żyję, - położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska przyrodniczego własnego regionu, - rola regionu i jego związki z innymi regionami, - charakterystyka społeczności regionalnej,
4. Procedury osiągania celów
- praca z mapą, - analiza danych statystycznych, - analizowanie diagramów, schematów. - dyskusja dydaktyczna, - opis uzasadniający, klasyfikujący, uzasadniający, - symulacje decyzyjne "za i przeciw", - portfolio, - praca z tekstem źródłowym, - wykonywanie rysunków, diagramów, - uzupełnianie mapek konturowych, - rozwiązywanie testów, sprawdzianów, krzyżówek, w tym komputerowych, - wycieczka krajoznawcza po najbliższej okolicy, - metoda projektu,
5. Osiągnięcia – czyli co uczeń będzie umiał
- posługuje się właściwym nazewnictwem geograficznym. - rozwiązuje sprawnie testy, krzyżówki, sprawdziany geograficzne w tym komputerowe o różnym stopniu trudności, - jest przygotowany do egzaminu gimnazjalnego. - szuka w różnych źródłach, gromadzi i interpretuje informacje, - korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem techniki komputerowej. - bierze udział w szkolnych eliminacjach międzyszkolnego konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”, - bierze udział w międzyszkolnym konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”, - wykonuje metodą projektu pracę o miejscowości w której mieszka,
6. Pomiar osiągnięć
osiągnięcia ucznia metoda pomiaru
posługuje się właściwym nazewnictwem geograficznym.
obserwacja stosowania przez uczniów właściwego słownictwa geograficznego
rozwiązuje sprawnie testy, krzyżówki, sprawdziany geograficzne, w tym komputerowe o różnym stopniu trudności,
obserwacja poprawności rozwiązań w tym poprawności pracy z komputerem,
jest przygotowany do egzaminu gimnazjalnego.
obserwacja wyników egzaminu kompetencji
szuka w różnych źródłach, gromadzi i interpretuje informacje,
obserwacja poprawności stosowania różnych metod poszukiwania wiedzy w różnych źródłach, w tym interpretacja uzyskanych wiadomości,
korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem techniki komputerowej.
obserwacja poprawności wykonania zadań, które polegają na zbieraniu informacji znajdujących się w różnych źródłach,
bierze udział w szkolnych eliminacjach międzyszkolnego konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,
obserwacja wyników uzyskanych podczas konkursu,
bierze udział w międzyszkolnym konkursie wiedzy geograficznej „Z komputerem na wesoło”,
obserwacja wyników uzyskanych podczas konkursu,
wykonuje metodą projektu pracę o miejscowości w której mieszka,
obserwacja postępów podczas wykonywania pracy,
7. Ewaluacja - opracowany program kółka geograficznego - "ŚWIAT WOKÓŁ NAS" jest dokumentem otwartym i podlegać będzie systematycznej ewaluacji. - ewaluacja dokonywana będzie okresowo – na koniec drugiego okresu danego roku szkolnego, - zmiany w programie kółka geograficznego następować mogą w wyniku: a) zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, b) wyników ankiety ewaluacyjnej na zakończenie drugiego okresu nauczania w danym roku szkolnym,
8. Bibliografia:
- Geografia – podręcznik dla gimnazjum I-III – Florian Plit – WSiP 1999, - Geografia – podręcznik dla gimnazjum I-III – Urszula Moździerz – Nowa Era 2000, - Geografia na szóstkę – ćwiczenia dla gimnazjum I-III – Witold Jurczyk – DYSKret 2002, - Egzamin gimnazjalny w pytaniach i odpowiedziach - Krzysztof Pazdro – 2002, - Człowiek na Ziemi, jego życie i działalność – ćwiczenia – Paweł Wład – ORTUS 2001, - Geografia – edu rom dla gimnazjum I-III – Young Digital Poland S.A. 2001, - Encyklopedia PWN – multimedialna 2002, - Encyklopedia OMNIA – multimedialna 2001, - Internet, - Kroniki szkolne,
opracował: Sławomir Podeszwa |